Federacje, ciała dialogu, polityki publiczne

Prowadzimy systematyczne działania rzecznicze w obszarze kształtowania polityki państwa wobec osób z niepełnosprawnościami, w szczególności polityki rynku pracy. Sprzyja temu przynależność Fundacji do ciałdialogu społecznego oraz sieci i zrzeszeń organizacji pozarządowych. Jesteśmy również inicjatorem założeniagrupy Sieć ORP (Otwartego Rynku Pracy) 2.0 oraz Grupy On Inclusion 14-20 oraz Partnerstwa Inclu(vi)sion.

Reprezentowanie Fundacji w ciałach dialogu i grupach eksperckich, mających istotny wpływ na politykę państwa wobec osób z niepełnosprawnościami, stanowi ważny obszar naszych działań. Od lat osoby zatrudnione w Fundacji biorą udział w pracach wielu komisji i grup roboczych oraz uczestniczą w spotkaniach i konsultacjach dotyczących osób z niepełnosprawnościami.

Fundacja prowadzi intensywne działania rzecznicze, zarówno na poziomie centralnym, jak i lokalnym – ukierunkowane są one przede wszystkim na aktywizację zawodową osób z niepełnosprawnościami. Głównym celem tych działań jest aktywne uczestnictwo w działaniach ukierunkowanych na wypracowywanie narzędzi wspierających procesy aktywizacji zawodowej i funkcjonowanie na rynku pracy osób z niepełnosprawności. Aktywnie działamy też na rzecz zwiększania dialogu społecznego

Kluczowe ciała, w jakich jesteśmy aktywni:

  • Partnerstwo „INCLU(VI)SION: NOWA WIZJA OTWARTEGO RYNKU PRACY DLA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI”

Celem Partnerstwa jest istotny – ilościowy i jakościowy – wzrost zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami na rynku pracy w Polsce do 2030 r. Zainicjowana przez Fundację Aktywizacja inicjatywa zrzesza prawie 50 podmiotów.

  • Krajowa Rada Konsultacyjna ds. Osób Niepełnosprawnych

Ciało doradcze Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych. Do zadań Rady należy w szczególności:

    1. przedstawianie Pełnomocnikowi Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych:
    • propozycji przedsięwzięć zmierzających do integracji osób z niepełnosprawnościami,
      • opinii do dokumentów przedkładanych Radzie przez Pełnomocnika, w tym do projektów:
        • aktów prawnych mających lub mogących mieć wpływ na sytuację osób z niepełnosprawnościami, planów finansowych oraz sprawozdań funduszu,
        • rządowych programów działań na rzecz osób z niepełnosprawnościami oraz informacji o ich realizacji, rocznych informacji o działalności Rady,
    • propozycji rozwiązań w zakresie zaspokajania potrzeb osób z niepełnosprawnościami, wynikających z niepełnosprawności,
    1. sygnalizowanie odpowiednim organom potrzeby wydania lub zmiany przepisów dotyczących sytuacji osób z niepełnosprawnościami.

Główny rezultat to bieżąca praca w Radzie i animowanie dyskusji o rynku pracy osób z niepełno-sprawnościami.

  • Rada Dostępności

Rada Dostępności to ważny organ doradczy Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej. W jej skład zostali powołani reprezentanci różnych środowisk, m. in: przedstawiciele administracji rządowej, samorządowej i trzeciego sektora, przedsiębiorcy, związkowcy oraz naukowcy. Członkowie Rady Dostępności to wybitni eksperci, którzy posiadają wiedzę oraz doświadczenie w zakresie dostępności, rozumieją potrzeby osób z niepełnosprawnościami i seniorów oraz znają rozwiązania, które najlepiej posłużą realizacji tych potrzeb. Do najważniejszych zadań Rady należy:

    • opiniowanie i doradztwo w procesie tworzenia aktów prawnych, w tym w szczególności Ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami,
    • przegląd obowiązujących przepisów prawa i rekomendowanie zmian wynikających z potrzeb w za-kresie dostępności,
    • wyrażanie opinii i zajmowanie stanowisk w zakresie potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz działań na rzecz poprawy świadomości społecznej w zakresie dostępności,
    • przygotowywanie ekspertyz i analiz niezbędnych do realizacji działań zaplanowanych w programie Dostępność Plus.

Komitet Monitorujący Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego

Główny cel działania ciała doradczego:

    • systematyczny przegląd wdrażania programu w kontekście realizacji celów pośrednich i kocowych,
    • analizowanie wszelkich kwestii mających wpływ na wykonanie programu,
    • konsultowanie i analizowanie zmian programu proponowanych przez instytucję zarządzającą,
    • prezentowanie uwag dotyczących wdrażania i ewaluacji Programu,
    • konsultowanie i analizowanie zmian programu proponowanych przez instytucję zarządzającą, jak również monitorowanie działań podjętych w ich następstwie, promowanie zasady partnerstwa.

Główne rezultaty to bieżąca praca w Komitecie, w szczególności udział i dyskusje na posiedzeniach Komitetu, a także konsultowanie planowanych konkursów na projekty w perspektywie finansowej 2021–2027 r.

  • Komitet ds. Umowy Partnerstwa

Główny cel działania ciała doradczego:

    • przegląd wdrażania Umowy Partnerstwa oraz programów służących jej realizacji,
    • formułowanie propozycji zmian Umowy Partnerstwa,
    • analizowanie zagadnień o charakterze horyzontalnym, mających wpływ na realizację Umowy Partnerstwa,
    • w przypadku stwierdzenia opóźnień lub problemów systemowych, związanych z realizacją Umowy Partnerstwa, wydawanie rekomendacji instytucjom zarządzającym,
    • ocena realizacji 11 celów tematycznych, dotyczących Funduszy Europejskich,
    • ocena realizacji celów Strategii Europa 2020 oraz zaleceń Rady w ramach interwencji polityki spójności,
    • monitorowanie komplementarności wsparcia wdrażanych w Polsce programów dofinansowywanych ze środków Unii Europejskiej,
    • ocena spójności realizowanych działań, zarówno w kontekście wdrażania funduszy europejskich w Polsce, jak i pozostałych inicjatyw stworzonych na poziomie Unii Europejskiej (np. ERASMUS, Strategia dla Regionu Morza Bałtyckiego).

Główny rezultat to bieżąca praca w Komitecie i intensywne prace w Podkomitecie ds. Rozwoju Partnerstwa – interwencja w sprawie łamania zasad partnerstwa w procesie tworzenia tzw. „nowej perspektywy”, współorganizacja wysłuchań publicznych w tej sprawie, współprowadzenie oraz uczestnictwo w wysłuchaniach.

  • Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych

Główny cel działania ciała doradczego:

    • rozwijanie współpracy i standardów działania oraz budowanie poczucia tożsamości trzeciego sektora,
    • rzecznictwo interesów organizacji pozarządowych w sprawach wspólnych dla wszystkich organizacji, kształtowanie sprzyjających postaw społecznych wobec trzeciego sektora i budowanie jego rzetelnego wizerunku.

Główne rezultaty prac to bieżąca współpraca w zakresie działań OFOP, w tym udział w grupie roboczej, związanej z uruchomieniem nowej perspektywy Funduszy Unijnych.

  • Forum Dialogu

Forum Dialogu stanowi ciało konsultacyjno-doradcze, którego celem jest:

    • rozwijanie zasad i form współpracy z organizacjami pozarządowymi;
    • dyskusja i wymiana poglądów oraz opinii w obszarze wsparcia osób z niepełnosprawnościami;
    • wymiana doświadczeń pomiędzy organizacjami pozarządowymi oraz upowszechnianie dobrych praktyk;
    • konsultowanie kluczowych propozycji i dokumentów z obszaru współpracy PFRON z organizacjami pozarządowymi;
    • wypracowywanie propozycji mechanizmów i działań służących poprawie sytuacji osób z niepełnosprawnościami zarówno w życiu społecznym, jak i zawodowym.

Główny rezultat to udział w pracach Forum, a także prace w powołanych przy Forum grupach roboczych, przedstawienie propozycji rozwiązań oraz zgłaszanie uwag do proponowanych założeń i zasad realizacji zadań zlecanych w obszarze aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnościami.

  • Rada Kongresu Osób z Niepełnosprawnościami

Organ odpowiedzialny za przygotowanie i realizacja corocznych wydarzeń, jakimi są konwenty regionalne oraz Kongres Osób z Niepełnosprawnościami. Rada jest ciałem, które nadzoruje merytorycznie powyższe wydarzenia, corocznie opracowuje ich cele oraz materiały, które są wynikiem pracy Rady oraz zaangażowanych w Kongres osób z niepełnosprawnościami. Główne rezultaty to bieżąca praca w Radzie, w tym nadzór nad obszarem: praca i zatrudnienie osób z niepełnosprawnościami. Przygotowanie i realizacja konwentów regionalnych oraz tematycznego dotyczącego rynku pracy i funkcjonowania na nim osób z niepełnosprawnościami.

  • Sieć ORP (Otwartego Rynku Pracy) 2.0

Zainicjowana przez Fundację sieć organizacji pozarządowych działających w obszarze aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnościami, która liczy 28 podmiotów członkowskich.

Na poziomie regionalnym działamy w takich ciałach jak:

  • Federacja Organizacji Pozarządowych Miasta Białystok

Główny cel działania to budowanie jedności, kształtowanie świadomości oraz rzecznictwo dobra wspólnego w rozwoju społeczeństwa obywatelskiego.

  • Opolskie Forum Organizacji Socjalnych – OFOS

Federacja to związek organizacji pozarządowych o charakterze federacyjnym. Jego cele statutowe obejmują m.in.: inspirowanie inicjatyw, uczestnictwo w procesach legislacyjnych, promocję i organizację wolontariatu, a także działania na rzecz osób z niepełnosprawnościami oraz osób zagrożonych wykluczeniem społecznym.

  • Komitet Monitorujący Regionalnego Programu Regionalnego Fundusze Europejskie dla Opolskiego 2021-2027

Organ odpowiedzialny za nadzór i monitorowanie realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2021-2027. Jego zadaniem jest ocena postępów, skuteczność działań oraz wykorzystanie środków unijnych w ramach tego programu.

  • Wojewódzka Rada Rynku Pracy w Opolu

Rada stanowi ciało opiniodawczo-doradcze, które współdziała z Wojewódzkim Urzędem Pracy.

  • Branżowa Grupa ds. Osób Niepełnosprawnych we Wrocławiu

Grupa działa w ramach Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej organ opiniodawczo-doradczy.

  • Łódzki Sejmik Osób Niepełnosprawnych

Sejmik pełni funkcję opiniodawczo-doradczy z siedzibą w Łodzi. Jego celem jest reprezentowanie interesów osób niepełnosprawnych, aktywizacja tej grupy społecznej oraz wspieranie ich w codziennym funkcjonowaniu.

  • Komitet Monitorujący Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021-2027

Głównym celem działalności jest nadzór i monitorowanie realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego. Jego zadaniem jest ocena postępów, efektywności i zgodności działań z założeniami programu. Komitet skupia się na śledzeniu wykorzystania funduszy unijnych w regionie Mazowsza i podejmuje decyzje dotyczące projektów oraz kierunków rozwoju.

  • Branżowa Komisja Dialogu Społecznego w Urzędzie m.st. Warszawy

BKDS pracują przy biurach Urzędu m.st Warszawy. W skład BKDS wchodzą przedstawiciele NGO oraz przynajmniej jeden urzędnik biura, przy którym działa komisja. W pracach BKDS, z głosem doradczym, mogą brać udział przedstawiciele różnych jednostek organizacyjnych, np. teatrów miejskich, urzędu pracy lub Zarządu Transportu Miejskiego. BKDS zajmuje się współtworzeniem i konsultowaniem polityki Miasta w dziedzinie, w której działa, np. w dziedzinie kultury. Głównie jest to praca nad dokumentami i aktami prawnymi Urzędu.

Zdjęcie Partnerstwa