Statut Fundacji Aktywizacja
Rozdział I
Przepisy ogólne
§ 1
- Fundacja Aktywizacja, zwana dalej Fundacją, została ustanowiona przez Fundatorów aktem notarialnym w dniu 12 czerwca 1990 r. (pod nazwą Fundacja pomocy matematykom i informatykom niesprawnym ruchowo – Warszawa).
- Fundacja Aktywizacja w kontaktach międzynarodowych może posługiwać się nazwą w języku angielskim o brzmieniu: Foundation Activation
§ 2
Fundacja działa na podstawie przepisów ustawy o fundacjach, ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie oraz niniejszego Statutu.
§ 3
Terenem działania Fundacji jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej. Fundacja może również prowadzić działalność poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 4
Siedzibą Fundacji jest m.st. Warszawa.
§ 5
Czas trwania Fundacji jest nieograniczony.
§ 6
Fundacja może tworzyć oddziały, filie, podmioty ekonomii społecznej oraz tworzyć i przystępować do organizacji lokalnych, ogólnopolskich i międzynarodowych oraz podmiotów ekonomii społecznej.
§ 7
Fundacja stosuje politykę zarządzania różnorodnością1.
Rozdział II
Cel Fundacji
§ 8
Celem działania Fundacji jest usamodzielnienie i poprawa jakości życia osób z niepełnosprawnościami oraz osób zagrożonych wykluczeniem społecznym poprzez: zintegrowane działania aktywizacyjne, zmianę postaw otoczenia oraz wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych.§ 9
- Fundacja realizuje powyższy cel, podejmując w szczególności następujące działania:
- kształcenie i doskonalenie zawodowe, szczególnie w zakresie informatyki;
- organizację procesu aktywizacji zawodowej i społecznej;
- prowadzenie rzecznictwa i poradnictwa;
- pośrednictwo i monitoring pracy;
- opracowywanie narzędzi i metod służących poprawie sytuacji osób z niepełnosprawnościami;
- prowadzenie badań i analiz;
- tworzenie i prowadzenie portali i serwisów internetowych;
- współpracę z instytucjami publicznymi, samorządowymi i branżą IT oraz innymi podmiotami w zakresie realizacji celu statutowego;
- współpracę z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami w zakresie wymienionym w celach działania Fundacji;
- świadczenie bezpośredniej pomocy osobom z niepełnosprawnościami, w szczególności w zakresie informacyjnym, rehabilitacyjnym, zawodowym, organizacyjnym, psychologicznym i prawnym;
- świadczenie wsparcia socjalnego (pomocy społecznej) osobom określonym w § 8.
- Fundacja może przyznawać dotacje innym organizacjom i instytucjom, które działają w zakresie realizacji celu statutowego Fundacji.
- Wskazany cel oraz podejmowane działania są realizowane w formie nieodpłatnej działalności pożytku publicznego.
Rozdział III
Władze Fundacji
§ 10
Organami Fundacji są:
- Rada Fundacji;
- Zarząd Fundacji.
Rada Fundacji
§ 11
- Rada Fundacji liczy od trzech do dziewięciu osób. Jest organem stanowiącym, kontrolnym i opiniującym.
- Kadencja Rady Fundacji trwa cztery lata.
§ 12
W skład Rady Fundacji wchodzą:
- Fundatorzy: cztery osoby fizyczne i przedstawiciele dwóch osób prawnych, którzy:
- pozostawali członkami Walnego Zgromadzenia Fundatorów w dniu 23 listopada 2012 r.;
- pod koniec trwającej kadencji Rady Fundacji złożyli pisemne oświadczenie woli o chęci uczestnictwa w pracach Rady Fundacji kolejnej kadencji.
- Osoby fizyczne, inne niż wymienione w ust. 1, wybrane na kolejną kadencję przez członków Rady Fundacji kończącej się kadencji.
§ 13
- Funkcję członka Rady Fundacji można pełnić przez więcej niż jedną kadencję.
- Członkiem Rady Fundacji, w tym przedstawicielem osoby prawnej, może być osoba fizyczna, która spełnia następujące kryteria:
-
- ukończyła lat 18 i posiada pełną zdolność do czynności prawnych,
- nie była prawomocnie skazana za przestępstwo z winy umyślnej ścigane z oskarżenia,
- nie pełni funkcji członka Zarządu, ani nie pozostaje z członkiem Zarządu w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej.
- Członek Rady Fundacji może otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w takim organie zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw, ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni.
- Rada Fundacja może odwołać osobę wchodzącą w jej skład w razie:
-
- nieusprawiedliwionej nieobecności tej osoby na dwóch kolejnych posiedzeniach Rady Fundacji;
- uznania przez pozostałych członków Rady Fundacji, że osoba ta działa niezgodnie ze Statutem lub na niekorzyść Fundacji.
§ 14
Członkostwo w Radzie Fundacji ustaje, gdy członek Rady Fundacji:
-
- nie spełnia wymogów określonych w § 13 ust. 2,
- został odwołany z pełnienia funkcji członka Rady Fundacji przed upływem kadencji,
lub w razie: - śmierci członka Rady Fundacji,
- złożenia pisemnej rezygnacji z pełnienia funkcji członka Rady Fundacji.
§ 15
- Do zakresu działalności Rady Fundacji należy podejmowanie uchwał, w szczególności w sprawach dotyczących:
-
- zmian w Statucie Fundacji,
- zmian w składzie Rady Fundacji, w tym powoływania i odwoływania członków Rady Fundacji,
- wyboru Prezydium Rady,
- powoływania i odwoływania Prezesa Zarządu Fundacji,
- powoływania i odwoływania na wniosek Prezesa Zarządu Fundacji pozostałych członków Zarządu Fundacji,
- opiniowania i zatwierdzania rocznych planów działalności, sporządzonych przez Zarząd Fundacji,
- oceny i zatwierdzania rocznych sprawozdań finansowych i rocznych sprawozdań
z działalności, sporządzonych przez Zarząd Fundacji, - ustalania wysokości wynagrodzenia członków Zarządu Fundacji, pobieranego z tytułu pełnienia funkcji w Zarządzie,
- likwidacji Fundacji i przeznaczenia środków majątkowych posiadanych przez Fundację w momencie jej likwidacji.
- Dopuszcza się odbywanie posiedzeń w trybie on-line oraz podejmowanie uchwał drogą elektroniczną.
- Informacja o możliwości udziału w posiedzeniu Rady Fundacji przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej winna być wskazana w zawiadomieniu o zebraniu. Zawiadomienie takie winno jednocześnie zawierać dokładny opis sposobu uczestnictwa oraz wykonywania prawa głosu
- Posiedzenie Rady Fundacji prowadzone w trybie on-line winno odbywać się przy zachowaniu niżej wskazanych wymogów:
-
- transmisja obrad posiedzenie Rady winna odbywać się w czasie rzeczywistym
- posiedzenie winno zapewniać dwustronną komunikację w czasie rzeczywistym, aby każdy z Członków Rady winien mieć możliwość wypowiedzenia się w toku obrad
- każdy z Członków Rady ma prawo do oddania głosu w głosowaniach przed lub w toku posiedzenia osobiście lub przez ustanowionego pełnomocnika.
§ 16
- Rada Fundacji podejmuje uchwały większością 2/3 głosów w obecności co najmniej połowy wszystkich członków w sprawach dotyczących:
-
- zmian w Statucie Fundacji,
- zmian w składzie Rady Fundacji,
- powoływania i odwoływania Prezesa Zarządu Fundacji,
- powoływania i odwoływania pozostałych członków Zarządu,
- likwidacji Fundacji i przeznaczenia środków majątkowych posiadanych przez Fundację w momencie jej likwidacji, zgodnie z § 30.
- W sprawach niewymienionych w ust. 1 Rada Fundacji podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy wszystkich członków.
- W sprawach niewymienionych w ust. 1 w przypadku braku kworum, o którym mowa w ust. 2, uchwały, dla których było zwołane posiedzenie Rady Fundacji, podejmie Prezydium Rady Fundacji.
§ 17
- Rada Fundacji wybiera ze swego grona trzyosobowe Prezydium w składzie: Przewodniczący i dwóch Wiceprzewodniczących.
- Kadencja Prezydium Rady Fundacji trwa cztery lata.
- Do zadań Prezydium Rady Fundacji należy:
-
- reprezentowanie Rady Fundacji na zewnątrz,
- podejmowanie uchwał pomiędzy posiedzeniami Rady Fundacji, o ile nie jest możliwe zwołanie posiedzenia Rady Fundacji w ustalonym w tym Statucie trybie, a niepodjęcie danej uchwały może spowodować opóźnienie lub zaniechanie realizacji zadań statutowych Fundacji bądź działanie na szkodę Fundacji,
- bieżąca kontrola Zarządu Fundacji.
- Uchwały Prezydium Rady Fundacji podejmowane są jednogłośnie.
- Niezwłocznie po podjęciu uchwały Prezydium Rady Fundacji przekazuje jej treść pocztą elektroniczną wszystkim członkom Rady Fundacji.
§ 18
- Rada Fundacji zbiera się co najmniej raz w roku.
- Posiedzenia Rady Fundacji zwoływane są przez Przewodniczącego Rady Fundacji lub przez innego członka Prezydium Rady Fundacji:
- z własnej inicjatywy lub na wniosek co najmniej dwóch członków Rady Fundacji nienależących do Prezydium.
- na wniosek Prezesa Zarządu Fundacji lub na wniosek co najmniej dwóch członków Zarządu Fundacji.
- Posiedzenie Rady Fundacji, zwoływane na wniosek osób wymienionych w ust. 2 punkt 2, powinno odbyć się w terminie nie dłuższym niż dwadzieścia dni od daty złożenia wniosku.
- Przewodniczący Rady Fundacji ustala porządek dzienny i w porozumieniu z Prezesem Zarządu Fundacji określa termin i miejsce posiedzenia.
- Przewodniczący Rady Fundacji zawiadamia członków Rady Fundacji o porządku dziennym, terminie
i miejscu posiedzenia z co najmniej siedmiodniowym wyprzedzeniem. - Za stronę organizacyjną posiedzeń Rady Fundacji odpowiada Zarząd Fundacji.
Zarząd Fundacji
§ 19
- Zarząd Fundacji liczy od trzech do pięciu członków.
- Członkiem Zarządu Fundacji może być osoba fizyczna, która:
-
- posiada pełną zdolność do czynności prawnych,
- nie była skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
- Kadencja Zarządu Fundacji trwa trzy lata.
- Na czele Zarządu stoi Prezes Zarządu Fundacji.
- Prezes Zarządu Fundacji ma prawo wskazać jednego lub dwóch członków Zarządu Fundacji, którzy będą pełnić funkcję Wiceprezesów Zarządu Fundacji.
- Członkowie Zarządu Fundacji, w tym jego Prezes, mogą być odwołani przez Radę Fundacji przed upływem kadencji.
- Jeżeli w trakcie trwania kadencji Zarządu Fundacji dokonano zmian w jego składzie, mandat nowo powołanego członka Zarządu Fundacji wygasa z końcem kadencji Zarządu.
§ 20
- Członkostwo w Zarządzie Fundacji ustaje z mocy prawa w razie:
-
- śmierci członka Zarządu,
- odwołania członka Zarządu przez Radę Fundacji przed upływem kadencji,
lub - gdy członek Zarządu nie spełnia wymogów określonych w § 19 ust. 2.
- O przypadku ustania członkostwa Prezes Zarządu Fundacji lub Wiceprezes Zarządu Fundacji informuje Przewodniczącego Rady Fundacji.
§ 21
Członek Zarządu Fundacji, który w trakcie kadencji chce zrezygnować z udziału w pracach tego organu, składa do Przewodniczącego Rady Fundacji stosowne oświadczenie na piśmie, wyznaczając termin swojej rezygnacji co najmniej 30 dni naprzód.
§ 22
- Do zadań Zarządu Fundacji należy:
-
- realizowanie celu statutowego Fundacji,
- prowadzenie bieżącej działalności statutowej,
- sporządzanie rocznych planów działalności Fundacji,
- sporządzanie rocznych sprawozdań finansowych i rocznych sprawozdań z działalności Fundacji oraz ogłaszanie ich i przekazywanie właściwym organom, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa,
- nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów ze środowiskiem osób z niepełnosprawnościami oraz ich otoczeniem,
- współpraca z instytucjami publicznymi i samorządowymi, organizacjami pozarządowymi, branżą IT oraz innymi podmiotami, o ile współpraca może przyczynić się do realizacji celu statutowego Fundacji,
- ustalanie zasad wynagradzania i wysokości wynagrodzeń osób zatrudnionych w Fundacji.
- Do kompetencji Zarządu Fundacji należy również:
-
- podejmowanie uchwał w sprawach wykraczających poza zakres zwykłego zarządu,
- podejmowanie uchwały w sprawie utworzenia lub przystąpienia Fundacji do spółek, stowarzyszeń i ich związków,
- podejmowanie decyzji w sprawach prowadzenia działalności gospodarczej,
- przyjmowanie darowizn, spadków i zapisów, subwencji i dotacji,
- przyjmowanie regulaminów wewnętrznych Fundacji,
- wnioskowanie do Rady Fundacji o przyjęcie zmian w Statucie Fundacji.
§ 23
- Zarząd Fundacji podejmuje decyzje w formie uchwał.
- Uchwały Zarządu Fundacji podejmowane są większością 2/3 głosów, w obecności co najmniej połowy członków Zarządu Fundacji.
- W przypadku równej liczby głosów, głos Prezesa Zarządu Fundacji jest decydujący.
- O podjętej uchwale Prezes Zarządu Fundacji powiadamia Prezydium Rady Fundacji.
§ 24
- Członkowie Zarządu mogą otrzymywać wynagrodzenie z tytułu pełnienia swoich funkcji. Wysokość wynagrodzenia opiniuje Rada Fundacji.
- Członkowie Zarządu Fundacji mogą otrzymywać wynagrodzenie z innego tytułu niż określony
w § 24 ust. 1.
Rozdział IV
Oświadczenia woli i zaciąganie zobowiązań
§ 25
- Oświadczenia woli, w tym w sprawach związanych z zaciąganiem zobowiązań, składa dwóch członków Zarządu Fundacji działających łącznie.
- Zarząd może powoływać pełnomocników do dokonywania określonych w pełnomocnictwie czynności prawnych oraz reprezentowania Fundacji przed sądami i organami administracyjnymi.
- Zaciąganie zobowiązań, które przekraczają kwotę 30% sumy przychodów wykazanej w ostatnim zatwierdzonym sprawozdaniu finansowym dotyczącym okresu poprzedzającego podjęcie decyzji, wymaga uchwały Zarządu Fundacji.
Rozdział V
Majątek Fundacji
§ 26
Majątek Fundacji stanowi:
- fundusz założycielski, na który składają się wpłaty Fundatorów, dokonane w czerwcu 1990 r.
w wysokości 9 040 000,00 zł (słownie złotych: dziewięć milionów czterdzieści tysięcy), co po denominacji z 1995 r. stanowi kwotę 904,00 zł (słownie złotych: dziewięćset cztery 00/100), - środki finansowe, ruchomości (w szczególności sprzęt komputerowy i rehabilitacyjny), nieruchomości oraz prawa majątkowe i autorskie nabyte przez Fundację w trakcie jej działalności.
§ 27
- Fundacja czerpie środki finansowe w szczególności z:
- darowizn, spadków, zapisów i dotacji pochodzących od osób prawnych i fizycznych oraz z wpłat osób fizycznych przekazujących Fundacji 1% swojego podatku,
- dochodów z majątku ruchomego i nieruchomego oraz innych praw, w tym odsetek bankowych z tytułu oprocentowania lokat i obligacji,
- dochodów ze zbiórek publicznych, loterii, nawiązek sądowych,
- dochodów z działalności gospodarczej.
- Dochody pochodzące ze źródeł wymienionych w ust 1. przeznacza się na realizację statutowego celu Fundacji.
- W sprawach przyjęcia darowizn i dziedziczenia oświadczenia wymagane przepisami prawa składa Zarząd Fundacji.
- W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia, Zarząd Fundacji może złożyć oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza.
§ 28
- Fundacja w celu pozyskania środków na realizację celu statutowego może obok nieodpłatnej działalności pożytku publicznego prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów statutowych.
- Zysk z działalności gospodarczej przeznaczony jest na prowadzenie działalności statutowej nieodpłatnej, określonej w § 9 niniejszego Statutu.
- Przedmiot działalności gospodarczej Fundacji jest określony w załączniku nr 1 do niniejszego Statutu.
- Fundacja może tworzyć i uczestniczyć w spółkach kapitałowych, przy czym zysk osiągany z tego tytułu może być przeznaczany wyłącznie na jej cele statutowe.
- Fundacja realizując działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1 przeznacza na jej prowadzenie środki majątkowe w kwocie nie mniejszej niż 1.000 zł (słownie: jeden tysiąc złotych).
Rozdział VI
Ograniczenia
§ 29
Statut Fundacji zabrania:
- udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do członków jej organów lub osób w niej zatrudnionych oraz osób, z którymi członkowie organów oraz osoby zatrudnione pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”,
- przekazywania majątku Fundacji na rzecz członków jej organów lub osób w niej zatrudnionych oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
- wykorzystywania majątku Fundacji na rzecz członków jej organów lub osób w niej zatrudnionych oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu Fundacji,
- zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organów Fundacji lub osoby w niej zatrudnione oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
Rozdział VII
Zmiana Statutu
§ 30
- Statut może zostać zmieniony przez Radę Fundacji w trybie opisanym w § 17 ust. 1 niniejszego Statutu.
- Zmiany Statutu mogą dotyczyć również celu, dla realizacji którego Fundacja została ustanowiona i który został określony w akcie założycielskim.
Rozdział VIII
Likwidacja Fundacji
§ 31
- Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celu statutowego lub w razie wyczerpania się jej środków finansowych i majątku.
- Wniosek o likwidację Fundacji stawia Zarząd Fundacji, a w przypadku jego braku Rada Fundacji.
- Decyzję o likwidacji podejmuje Rada Fundacji w trybie opisanym w § 17 ust. 1 niniejszego Statutu.
- Środki majątkowe pozostałe po likwidacji Fundacji mogą być przeznaczone na rzecz działających na terenie Rzeczypospolitej Polskiej organizacji pozarządowych o zbliżonych celach statutowych.
- Decyzja o tym, komu zostaną przekazane środki pozostałe po likwidacji Fundacji, należy do Rady Fundacji.
[1]Oficjalnie stosowane nazwy funkcji w organach Fundacji są zgodne z płcią osoby, która daną funkcję piastuje: Prezes/Prezeska, Wiceprezes/Wiceprezeska, Przewodniczący/Przewodnicząca, Wiceprzewodniczący/ Wiceprzewodnicząca, członek/członkini.
Dla zachowania przejrzystości treści Statutu nazwy funkcji zapisane są tylko w rodzaju męskim, który zgodnie z tradycyjnymi zasadami gramatyki jest formą „włączającą” lub „uniwersalną”.
Dowiedz się więcej
-
O nas
Nieprzerwanie od 1990 roku wspomagamy zawodowo OzN i pracodawców.
-
Co robimy
Doradzamy zawodowo, przeprowadzamy szkolenia, wspieramy psychologicznie.
-
Rada Fundacji
Rada Fundacji w latach 2022-2026
-
Zarząd Fundacji
Zarząd Fundacji w latach 2022-2025
-
Historia
Powstaliśmy w 1990 roku jako Fundacja Pomocy Matematykom i Informatykom Niesprawnym Ruchowo.
-
Sprawozdania
Zapraszamy do zapoznania się ze sprawozdaniami z naszej działalności.
-
Wesprzyj nasze działania
Jeżeli podobają Ci się nasze działania - wesprzyj nas!
Masz pytania na temat zatrudnienia albo znalezienia pracy?
Zadzwoń do nas, napisz do nas lub odwiedź nas w wybranym oddziale – odpowiemy na wszystkie dręczące Cię pytania.